V poslední době se v České republice více začal šířit druh phishingu, tzv. vishing, což je jedna z metod sociálního inženýrství užívaná útočníky v rámci (ostatní) kybernetické kriminality. Vishing spočívá v oklamání konkrétní oběti pomocí telefonního hovoru, kdy cílem pachatele je vylákání různých informací, které mohou být následně zneužity (informace k osobní identitě, k platební kartě, k bankovnímu účtu aj.) V poslední době je zaznamenáno velké množství případů, kdy pachatelé kombinují vishing s tzv. spoofingem. V těchto případech pachatelé dokáží napodobit prakticky jakékoliv telefonní číslo a mohou se tak vydávat například za oficiální pracovníky různých finančních institucí (např. za pracovníky klientské linky té které banky). Např. pod legendou napadení účtu a nutnosti rychlého převodu peněz na jiný zabezpečený účet z důvěřivé oběti telefonicky vylákají informace o platební kartě a znění příchozí potvrzovací SMS zprávy. Oběť až následně zjistí, že byla podvedena a okradena, protože odsouhlasila převod finančních prostředků z vlastního bankovního účtu. K podvodnému jednání mohou být zneužity i některé osobní informace oběti, které mohly v minulosti uniknout např. z databáze e-shopu, která byla pachateli získána jinými hackerskými útoky.
Buďte tedy obezřetní při jakémkoliv telefonním kontaktu z banky...